foto:newspress.co.uk

Honba za nejlepším časem na proslulém závodním okruhu Nürburgring může jistě vyvolávat určité kontroverze. A právem, třeba s ohledem na názor, že měření jako takové není mezi jednotlivými jízdami různých aut vždy přesně porovnatelné. A jsou tady další a další kritické hlasy, hlavně u jízd, které probíhají sólo, pouze v režii té které automobilky či týmu.

Jinou věcí jsou závody, kde jsou auta v jeden čas na jednom místě a všichni mají stejné podmínky. Tak, jako tomu bylo v roce 1983, kdy s Porsche 956 zajel Stefan Bellof čas, který nebyl dlouhé dekády překonán. V závodě na 1000 km Nürburgringu zajel kolo za 6:25.91, nicméně závod nedokončil, rekordem se ale stala jízda ve kvalifikaci, když se Bellof prohnal Zeleným peklem za 6:11.13 průměrnou rychlostí přes 200 km/h.

Mimochodem nebyl sám, kdo se tehdy dotknul samotného vrcholu, hned za ním se do tabulek totiž zapsal, opět s Porsche 956, Jochen Mass s časem 6:16.85.

Postupem času se ale z času na kolo stalo měřítko, prostředek, kterým si automobilky a týmy dávaly najevou svou nevraživost, svou technickou vyspělost, svou dominanci. Lze samozřejmě předpokládat, že na nejvyšší příčky žebříčku dosahovaly buď čisté závodní speciály, anebo modely sportovního rázu, tedy různé modifikace 911, Carrera GT, 918 Spyder. Jak na to jsou ale ostatní, méně sportovné modely značky?

V roce 2012 se Ringem prohnalo Porsche Cayenne Turbo na vzduchovém podvozku, s PDCC, bez PASM, a zvládlo to za 8:13. Zapsalo se tak například před Aretgu GT, Alpinu B3, RAnge Rover Sport SVR, BMW 1M či Renault Megane RS R26.R. Ale také před „příbuzný“ Cayman S, s časem 8:17 z roku 2009 či Porsche Boxster S, který zajel kolo téhož roku o sekundu hůře než dvojče s pevnou střechou.

Zůstaňme ještě chvíli u „bejbyPorsche,“ Cayman GT4 s Christianem Gebhardtem za volantem zajel kolo v roce 2015 za 7:42. O deset sekund horší kolo pak zvládl mistr Ringu a pokořitel mnoha rekordů, Horst von Saurma, s Porsche Panamera Turbo S.

Mluvíme-li o jezdcích, pak někteří mohou být méně známí, a jiní naopak více, třeba tovární jezdec Walter Röhrl ustanovil zajímavý čas v roce 2006, když s Porsche 911 GT3 (997) zajel okruh na Ringu za 7:42. A Walter Röhrl ještě jednou, třeba z roku 2007, s Porsche 911 GT2 generace 997, s časem 7:32.0.

Porsche GT2 RS drželo nějaký čas absolutní rekord produkčních aut, 20. září 2017 pilot Lars Kern zajel kolo dlouhé 20,6 km za 6:47.25, aktuálně jde o druhý čas v tabulce za Lamborghini Aventador. Lars Kern s GT2 RS, ovšem v závodní specifikaci, posunul svůj čas na 6:40.33 na podzim roku 2018, za zády mu tehdy hřmělo 700 koní.

Můžeme se teď mírně posunout od automobilů s tradičním spalovacím motorem do světa moderních technologií, k modelu Porsche 918 Spyder, nám známý Horst vom Saurma s Porsche 918 Spyder v červnu roku 2014 zajel kolo na Ringu za 7:13, což ale není nejlepší čas vozu, Marc Lieb byl úspěšnější s časem 6:57 o cca rok dříve.

Hybridním automobilem náš výběr zakončíme a všem, kdo se alespoň částečně věnují tomuto tématu, je jasné, o co půjde. Pětadvacet let po rekordním zápisu Stefana Bellofa doraziloa na Nordschleife opět Porsche se závodním speciálem, tentokrát to bylo Porsche 919 Hybrid EVO, upravené LMP1-h třídy pro Le Mans a do kokpitu se posadil Timo Bernhard. Očekával se průlom původního rekordu, ale že takový?! Jezdec vedl auto doslova přisáté k povrchu závodní dráhy téměř kosmickou rychlostí a traŤ v délce 20,832 metrů proletěl za 5:19.546, čímž, zřejmě na dlouho, změnil zápis tzv. Lap Times od Ring tabulky.

zdroj a foto:auto.porsche.cz, redakce, newspress.co.uk

Porška
Porška

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here