• První sériový elektromobil Porsche je na světě

  • Vrcholná verze má výkon 761 koní

  • Dojezd je kolem 450 km

  • Porsche slibuje nejspolehlivější elektrický pohon na trhu

  • Je to první auto s 800V elektrickým systémem

Ještě než se veřejnosti představí elektromobil Porsche Taycan na autosalonu ve Frankfurtu za pár týdnů, uspořádala automobilka velkou mezinárodní on-line prezentaci. Ostatně, záznam z představení si můžete pustit, provázel jím závodník Mark Webber.

Ale teď už zpátky k Taycanu jako takovému. Koncepčně je to vůz, který má blíže spíše k modelu Panamera, neboť je to čtyřdveřový sedan. Vůz má podobně jako třeba Boxster nebo Cayman dva kufry. Přední má objem 81 litrů, zadní 366 litrů. Interiérem se už Tacan pochlubil dříve a nyní Porsche doplnilo informaci, že v zájmu udržitelnosti nebude uvnitř ani kousek kůže. Vše je z recyklovaných materiálů.

Prozatím se budou prodávat dvě verze, Taycan Turbo a Taycan Turbo S. Že se vám na tom něco nezdá? Ano, Porsche pojmenovalo vrcholné verze Turbo i přesto, že žádné turbodmychadlo nemají. Co bude příště? Taycan Diesel Sailing Rocket?

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid: 680 koní, 300 km/h a spotřeba 4 litry

Ale teď vážně. Elektrická platforma, kterou si časem vypůjčí i jiné vozy koncernu VW, obsahuje dva elektromotory, jeden pro přední a jeden pro zadní nápravu. Technicky je tak Taycan čtyřkolka. Zajímavostí je dvoustupňová převodovka, která se hodí pro rychlé dálniční přesuny a snížení zátěže elektromotorů.

Nejmodernější akumulátor

Celý systém pracuje s napětím až 800 V, zatímco u konkurenčních modelů je běžná hodnota spíše 300 až 400 V. Díky tomu může mít Taycan účinnější akumulátory, menší ztráty a výkonnější rekuperaci. Balíček akumulátorů má ve verzích s označením Turbo kapacitu 93,4 kWh a jedná se o baterii s nejvyšší měrnou hustotou vzhledem k objemu. Pomocí rychlonabíječky o výkonu až 350 kW se mají baterie nabít na 80 % kapacity za 22 minut. Domů si pak můžete dát 11kW nabíječku, která Taycana plně nabije přes noc. Ze standardní zásuvky by se Taycan ale nabíjel 26 hodin.

5 projektů a prototypů Porsche, které se nedostaly do výroby

Později dorazí slabší a levnější verze s menším akumulátorem, včetně verze Taycan Cross Turismo. Ale prozatím se věnujme dvěma vrcholným verzím. Porsche Taycan Turbo má výkon 680 koní, na 100 km/h akceleruje za 3,2 sekundy a pojede 260 km/h. Dojezd má 450 km a stojí od 152 136 eur, tedy zhruba 3,9 milionu.

Výkony supersportu a obří dojezd

Porsche Taycan Turbo S má výkon plných 761 koní, na 100 km/h akceleruje už za 2,8 s a rovněž pojede 260 km/h. Jeho dojezd je ale o něco menší, jen 412 km. Cena vrcholné verze začíná na 185 456, tedy u asi 4,7 milionu korun.

Porsche 911 přichází v základní verzi Carrera. Stále čekáme na manuál

Porsche Taycan má mít také nejúčinnější rekuperaci z produkčních elektromobilů na trhu. Její výkon může být až 265 kW a podle Porsche dochází k aktivaci záložních kotoučových brzd jen v asi 10 % času. Jinak při zpomalování vždy Taycan využívá rekuperaci, čímž se samozřejmě šetří spousta energie.

Zajímavé je, že Taycan má za sebou užu dva rekordy. Na testovacím oválu v Nardó ujel za 24 hodin vzdálenost 3425 km soustavnou rychlostí 195 až 215 km/h. A z toho se 7 hodin nabíjel. Na Nordschleife pak zajel kolo v čase 7:42, což je nejlepší hodnota pro čtyřdveřové elektromobily.

Samozřejmě má vůz vymoženosti jako adaptivní vzduchový podvozek a vektorování točivého momentu, tedy věci, na které jsou zákazníci zvyklí i z ostatních modelů Porsche. Pokud jde tedy o technikua  výbavu, nijak nebude Taycan vybočovat z velmi vysokého standardu značky. Ale očekával snad někdo něco jiného?

Prodej bude zahájen ještě letos, ale přednost dostanou zákazníci, kteří již složili zálohu. Během dalších let dorazí nejen další (dostupnější a méně výkonné) verze Taycanu, ale také jiné plně elektrické modely Porsche. Očekává se například SUV.

Porška
Porška

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here