foto: auto.porsche.cz

Pro Porsche tohle byl zásadní model, jakkoli nešlo o silniční auto, jedna z nejvýznamnějších číselných řad, která kdy opustila výrobní linku ve stuttgartské čtvrti Zuffenhausen, zřejmě  nejproslulejší závodní vůz všech dob. Představil se 12. března 1969 světové premiéře na ženevském autosalonu a Porsche Museum nyní tyto pamětihodné narozeniny slaví rozhodnutím zrenovovat vůbec první vyrobené Porsche 917 do originálního stavu, v němž se veřejnosti před 50 lety poprvé odhalilo. Vůz 917-001 v průběhu času prodělal nejrůznější změny. „Naše postupy nakládání s autentickými historickými vozy se během posledního desetiletí výrazně změnily,“ vysvětluje Achim Stejskal, ředitel Muzea Porsche. Při renovování vozů z historické sbírky naší společnosti klade muzeum velký důraz na zachování původních materiálů a zvážení relevantní historie jednotlivých exponátů.

Vozem 917-001 byla zahájena bezkonkurenční závodní kariéra modelu 917. Sportovní vůz 917-001 s homologací pro soutěže ve skupině Group 4 byl navržen tak, aby suverénně dominoval závodu 24 hodin Le Mans a sbíral vítězství ve světových šampionátech továrních týmů; také byl prvním z 25 vozů, které bylo nutné vyrobit ke splnění homologačního požadavku. Role hlavního konstruktéra se v tomto projektu ujal Hans Mezger, jenž zodpovídal nejen za dvanáctiválcový motor, ale i vozidlo jako celek.

Vůz 917-001 se poprvé představil v březnu 1969 v Ženevě v bíle lakované karoserii se zelenou přední partií; před prezentací tentýž rok na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu vůz změnil vzhled a veřejnosti se představil v bílo-oranžové barevné kombinaci. Když Porsche později oznámilo přesunutí svých závodních aktivit na tým J.W. Automotive Engineering pod vedením Johna Wyera z Velké Británie, Porsche 917-001 opět sehrálo roli předváděcího vozidla – a odělo se do livreje americké ropné společnosti a sponzora Gulf: světle modré a oranžové.

V návaznosti na svoji první čistou sérii v závodu 24 hodin Le Mans byl vůz 917-001 v září 1970 přestavěn Hansem Herrmannem a Richardem Attwoodem na zkrácenou verzi; při předávání 917-001 společnosti Porsche Salzburg v říjnu 1970 byl tento kousek oděn v barvách automobilu ozdobeného startovním číslem 23, jenž zvítězil v závodu Le Mans.

Na renovaci originálního 917 pracovali více než rok mechanici muzea a dřívější technici i inženýři ze Zuffenhausenu a Weissachu se zapojením historických archivů a partnerských společností. Projekt byl od počátku mimořádně náročný zejména kvůli četným proměnám, které vůz během své historie prodělal jako testovací a předváděcí automobil. Nejvyšší prioritou bylo zachovat a znovu využít původní materiály vozu, a to ve všech případech, kdy to bylo technicky proveditelné.

Nedílnou součástí projektu renovace bylo testování, během nějž se určovalo, které materiály karoserie jsou původní a je možné je znovu využít; roli zde sehrála materiálová analýza a srovnávání s historickými konstrukčními výkresy a fotografiemi. Na základě tohoto přístupu byly pečlivě znovu vyrobeny karosářské díly pro přední a zadní část vozu s využitím nejmodernější 3D technologie a odkazy na původní konstrukční výkresy; za pomoci původní dokumentace byla renovována i zadní část hliníkového prostorového rámu. Přesně po uplynutí 50 let se vůz 917-001 představí v Muzeu Porsche, obnovený do původního stavu z roku 1969.

Úspěchy Porsche 917 jsou již pověstné. Vůz dosáhl celkového vítězství již během prvního roku svého závodního nasazení při závodu 1000 km v rakouském Zeltwegu (1969). Roku 1970 pak Hans Herrmann a Richard Attwood vybojovali prestižní celkový triumf na Le Mans – což byl do té doby největší úspěch Porsche v motorsportu, který následně zopakovali Dr. Helmut Marko a Gijs van Lennep v roce 1971. Další vývoj 917 do podoby přeplňovaných verzí 917/10 a 917/30 o výkonu přes 1000 koní přetavili v úspěch George Follmer a Mark Donohue, kteří v letech 1972 a 1973 dominovali severoamerickému seriálu CanAm; tyto modely Porsche se zároveň ukázaly jako neporazitelné v evropské verzi tohoto podniku, kterým je Interserie. Technologie přeplňování se v upravené podobě rovněž o něco později použila ve standardním modelu Porsche – když se v roce 1974 zrodil model 911 Turbo.

zdroj a foto: auto.porsche.cz

Porška
Porška

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here