Automobilka Porsche je v motorsportu velice aktivní, ale v pomyslné „královně motorsportu“, tedy ve Formuli 1, jsme ji neviděli už dlouho. Po aktivitě na přelomu 50. a 60. let a po poměrně úspěšných 80. letech (Porsche vyrábělo motory pro McLaren označené jako TAG) přišlo fiasko v podobě dvanáctiválce 3,5 l pro tým Footwork v roce 1991. Od té doby se Porsche v F1 neukázalo.

Nyní má ale německá značka na stole projekt kompletně nového motoru pro F1. Je to šestiválec, jehož vývoj běžel paralelně s motorem 2,0 l V4 pro prototyp LMP1 pro Le Mans a šampionát WEC. Šestiválcový motor dle pravidel F1 tak vlastně jen čeká na vhodnou příležitost, neboť funguje na zkušebních simulátorech.

Ovšem právě vhodná příležitost zatím nepřichází. Koncern Volkswagen nechce Porsche do drahé F1 pustit a celé snažení koncernu směřuje k elektrické Formuli E. Tam ostatně odešlo také Audi z WEC a Porsche také. Největším problémem současné F1 jsou extrémně vysoké náklady. Pokud se podaří schválit značně snížený rozpočtový strop, možná VW svůj přístup přehodnotí.

Vše záleží na tom, jak budou nastavena pravidla pro Formuli 1 od roku 2021, kdy má dojít poprvé od roku 2014 k masivní změně pravidel nejen pro konstrukci vozů, ale také pro pohonné jednotky. V současnosti používá F1 šestiválce 1,6 l s přeplňováním a komplikovaným hybridním systémem.

Porsche, které zasedá v mezinárodní radě FIA, by rádo vidělo jednodušší pohonné jednotky bez kontroverzní MGU-H, tedy sběrnice mechanické a tepelné energie z výfuku a turba. Prozatím ale není jasné, jak budou pravidla pro pohonné jednotky monopostů F1 od roku 2021 vypadat. Jestli tedy od roku 2021 uvidíme Porsche v F1 (spíše jen jako dodavatele motorů, ne jako tovární tým, podobně jako to má dnes Honda), není nyní vůbec jisté.

Zdroj: Motorsport.com

Porška
Porška

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here